maandag 12 oktober 2015

Haal meer uit je snijmallen

Nellie Snellen multiframes MFD007

Afgelopen week deelde ik een bericht: Haal meer uit je stempels. Terwijl ik bezig was met een kaart voor een vriendin, bedacht ik dat ik hetzelfde met snijmallen kon doen.


De snijmallen die ik bij de hand had zijn van Nellie Snellen (MFD007 ovale multiframes).


Nou, ik ben niet iemand die graag berichten schrijft over bepaalde merken. Ik wil niet dat mijn lezers zich verplicht voelen om bepaalde producten te kopen omdat ik er iets over heb uitgelegd.


De technieken die ik hieronder uitleg kun je met alle snijmallen doen. Alleen moet je je eigen ontwerp samenstellen en je snijmallen gebruiken om je ontwerp te creëren.

Deze set heeft 4 snijmallen, en in dit bericht haal ik er 9 ideeën uit, maar je kunt er nog veel meer mee doen. Heb je nog een idee, dan mag je dat ook in de reacties delen.


Voor deze uitleg heb ik gebruikt...




  • Karton
  • Olba stansmachine
  • Nellie's multiframes MFD007
  • V7 kwast
  • Memento Dye inkt



Zo doe je dat....


Basisvormen

Door je snijmallen allemaal gelijk uit te stansen krijg je 5 vormen.

Basisvormen

  1. Een negatief - kun je gebruiken als oplegkaart of je kunt de vorm gewoon uit de basiskaart snijden (vensterkaart, schudkaart). 
  2. Groot kader
  3. Middelgroot kader
  4. Klein kader
  5. Label met gaatjes voor lint/ bakers twine.
Tip: Bakers twine en lint ziet er ook mooi uit als je het door de gaatjes van de kaders rijgt. 




Stencils... 



Stencil van de label-snijmal


Je kunt natuurlijk ook stencils maken van je snijmallen.

Met de labelvorm kun je een bloemstencil maken (en ook een X of een +).

Door de snijmal eerst horizontaal, dan verticaal en vervolgens diagonaal te stansen, krijg je een bloemvorm.

Nu kun je met inkt of embossingpoeder een heel leuke achtergrond creëren.

Tip: Het negatief in de basisvormen kan ook als stencil gebruikt worden.










Gedeeltelijk stansen... 


Door je snijmatten alleen op de helft van je snijmal te plaatsen en dan door de stansmachine te sturen, kun je echt leuke kaarten maken.

Gedeeltelijk stansen

Op bovenstaand plaatje links zie je hoe je de snijmal moet plaatsen. Rechts op het plaatje zie je hoe de vorm eruitziet.




Decoratieve randen

Op dezelfde basis als bovengenoemde kun je ook decoratieve randen creëren.

Decoratieve randen

Doe gewoon het gedeelte wat je als rand wilt in je snijmat en stuur dit dan door je stansmachine.




Stempelen met snijmallen

Door gewoon inkt op je snijmal te smeren en dan te stempelen op je karton, kun je echt heel leuke plaatjes creëren.

Stempelen met snijmallen


Ik vertrouw erop dat deze informatie wel helpt om meer uit je snijmallen te halen met deze 9 manieren.



"Gedeelde creativiteit is veel meer waard"


Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

4 opmerkingen:

  1. Hoi Sandie,al deze dingen heb ik ook met mijn mallen gedaan,ik vind snijmallensuper handig.....,wat ik er ook mee doe is embossen,ook al zijn ze er dan niet voor bedolet,leg ik ze op mijn vel papier en leg er een embossing vel op en dan,maak ik een soort van impressie van de mal op mijn papier,met alleerlei soorten gedaan,geeft een heel leuk effct.
    Bv om een ovale stempel ,een iets grotere ovale die en dan een afdruk van die die er om,of een randje geembost met een die die randjes maakt...
    Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een heel mooi effect. Zag ik een tijd terug ook in een Jennifer McGuire video. Bedankt dat je me er aan herinnerd.

      Verwijderen
  2. is er ook een hulpmiddel om het papier uit vooral fijne mallen te krijgen zonder dat het stuk gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In veel snijmallen zitten piepkleine gaatjes. Prik daar heel voorzichtig i met een speld of naald. Dan kun je het papier een beetje oplichten. Dan pk je dat voorzichtig beet en ga je met de speldvlak onder het papier door. In de meeste gevallen komt het bij mij dan los van de mal. Nog een tip. als je een naald gebruikt doe dan een gekleurde draad door het oog. Dan heb je meer grip op de punt en je ziet beter waar hij ligt. succes

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===