donderdag 15 oktober 2015

Interview: Gerda Louw (Nederlandse versie)

In alle eerlijkheid zoeken we vaak kunstenaars in landen als de VS, Frankrijk, Nederland en Italië. We vergeten vaak om buiten deze grenzen te kijken. Zuid-Afrika heeft talloze grote kunstenaars. Een daarvan is Gerda Louw.

Haar creativiteit kent geen grenzen. Fijnschilderkunst (pen, aquarel en olieverf), fotografie, dans en poëzie


Gerda Louw in actie (foto's met toestemming geplaatst)

Naast haar creativiteit heeft ze ook universitaire graden in talen en onderwijs.

Ze is bekend in Zuid-Afrika en geliefd door al haar vrienden en familie. Ze inspireert anderen om het goed te doen. Altijd nederig en dankbaar voor datgene waarmee ze gezegend is.


Kunstwerk door Gerda Louw (met toestemming geplaatst)


Ik had de gelegenheid om haar te interviewen op persoonlijk niveau. Het was een voorrecht om een interview te mogen doen met zo'n inspirerende kunstenaar en ik hoop dat je de tijd neemt om haar website te bezoeken.
.


Interview



HA: Je bent al vanaf zeer jonge leeftijd creatief bezig met pentekenen. Wat was je inspiratie voor deze kunstvorm?

GL: Ik begon op zeer jonge leeftijd met tekenen met potlood, ik denk dat dat gewoon de makkelijkste manier was om mezelf uit te drukken als kind, omdat dat medium beschikbaar was. Ik tekende op alles wat ik kon vinden, zoals oude kartonnen dozen. Mijn moeder was daar niet erg blij mee en zei dat ik mijn talent weggooide! 



HA: Heb je ooit formeel onderwijs gehad in kunst of ben je een autodidactische kunstenaar?

GL: Ik heb nooit formeel onderwijs in kunst gehad, en dat is positief gebleken voor het creëren van mijn eigen stijl.


HA: Wat is je mening over het creëren van je eigen producten, bijvoorbeeld verf enz.? Of kies je er liever voor om te werken met gekochte producten, en zo ja waarom?

GL: Ik gebruik producten uit de winkel. De voornaamste reden is dat het me tijd scheelt, zodat ik meer tijd overhoud voor het creëren van het schilderij.


HA: Je hebt ervoor gekozen om van je hobby je werk te maken. Vind je het makkelijk om te werken onder de druk om kunstwerken voor een deadline klaar te hebben?

GL: Als ik op commissiebasis werk, probeer ik ervoor te zorgen dat ik mezelf genoeg tijd geef om een kunstwerk succesvol af te maken. Ik geloof niet in het overhaasten van het creatieve proces. Kunstliefhebbers moeten ook weten dat het geven van een opdracht voor een kunstwerk niet hetzelfde is als het geven van een opdracht voor een decoratie, ze moeten zich realiseren wat de waarde ervan is. Toch zet ik mezelf soms wel onder druk als ik naar een tentoonstelling toe werk, maar dat is niet ideaal.


HA: Je hebt de kans gehad om te werken met pen, aquarelverf en olieverf. Wat is naar jouw mening het medium met de meeste uitdaging om mee te werken, en waarom? 

GL: Tekenen is over het algemeen uitdagend, maar is voor mij heel natuurlijk, daarom zou ik zeggen dat het olieverf is. Er is altijd iets nieuws te ontdekken over het medium en hoe het reageert, zelfs als je het al jaren gebruikt hebt.


HA: Je bent ook een gepubliceerde dichter. Je eerste uitgave is in het Afrikaans met de titel "Eg" ("Echt"). Hoe heb je het aangepakt om je werk uitgegeven te krijgen en hoe lang heb je aan je boek gewerkt?

GL: Ik heb het werk laten uitgeven door een kleine uitgeverij nadat een van de grotere uitgeverijen me had verteld dat ze het werk prachtig vonden, maar dat er geen budget is om gedichten uit te geven - iets dat je vaak zult horen als je probeert gedichten uit te laten geven. Het was een compilatie van gedichten die ik in een periode van 4 of 5 jaar heb geschreven.


HA: Komt er in de toekomst een Engelse uitgave?

GL: Er komt in de toekomst een Engelse uitgave van gedichten die in het Engels geschreven zijn (dus geen vertalingen). Een veel gepubliceerde fotograaf en schrijver stelde me voor, na het beoordelen van mijn portfolio, om mijn gedichten te publiceren naast een paar van mijn fotoseries, en dat gaat waarschijnlijk gebeuren.


HA: Je hebt formeel onderwijs gevolgd in talen en onderwijs. Welke talen spreek je, en welk gebied van het onderwijs heb je bestudeerd?

GL: Als deel van mijn onderwijsgraad heb ik Afrikaans, Nederlands en Engels gestudeerd en ook biologie en psychologie. Ik heb mijn eredoctoraat verder in het Afrikaans gedaan. Ik spreek ook een klein beetje Frans, net genoeg om me in de problemen te brengen!


HA: Hoe combineer je je hobby met je privéleven en je gezinsleven?

GL: Ik deel mijn ruimte met 3 van mijn kinderen en zij zijn allemaal creatief, dus ze begrijpen mijn passie voor kunst en mijn behoefte om dingen te creëren. Toch moet ik weleens kiezen en dan moet natuurlijk het gezin op de eerste plaats komen als er een strijd om tijd is. Misschien is dat deels de reden dat ik vaak laat op de avond werk en soms ook de hele nacht door.


HA: Je hebt veel tentoonstellingen in heel Zuid-Afrika. Heb je ooit de mogelijkheid gehad om je werk in het buitenland tentoon te stellen?

GL: Die mogelijkheid heb ik nog niet gehad, voornamelijk omdat ik daar zelf niet achteraan gegaan ben vanwege mijn gezinsverplichtingen. De enige galerie die mijn werk tentoongesteld heeft was in Abu Dhabi toen we daar woonden. Ik heb in de loop der jaren meerdere buitenlandse kopers gehad, maar zij zagen mijn werk meestal als ze op bezoek waren in Zuid-Afrika.


HA: Waardoor werd je geïnspireerd om oriëntaalse dans te studeren? 

GL: Ik ben er gewoon voor mijn plezier mee begonnen. Ik houd van dansen en wilde een vorm van dansen doen waarbij ik geen partner nodig had om het uit te voeren.


HA: Door welke kunstenaar word je geïnspireerd? Muziek, poëzie en kunst.

GL: Ik haal inspiratie uit allerlei dingen om me heen, uit kleuren, geuren, zelfs uit gesprekken en zeker uit dromen en verhalen. Dus ik zou eerder zeggen dat deze "alledaagse dingen" me inspireren.


HA: Is er iets dat jij als kunstenaar wilt delen met hobbyisten?

GL: Het belangrijkste is om te doen wat je leuk vindt. Probeer niet iets te doen om iemand anders een plezier te doen, geloof in je eigen vermogen om iets unieks te creëren. Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen, vaak blijken de "fouten" uiteindelijk je beste werk te zijn!


"Het belangrijkste is om te doen wat je leuk vindt. Probeer niet iets te doen om iemand anders een plezier te doen, geloof in je eigen vermogen om iets unieks te creëren." - Gerda Louw

Interviewer: Sandie van der Graaf
Vertaler: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===