woensdag 24 augustus 2016

Review: 3D Printing Pen van 3D&Print

Ik kreeg veel vragen over de 3D Printing Pen van 3D&Print bij de Action. Zelf heb ik nog nooit een 3D-pen gebruikt, dus het was voor mij ook een nieuwtje. Ik heb er wel veel over opgezocht, filmpjes gekeken, en zelf ermee geoefend.

Dit wordt wel een heel lang bericht.

3D Printing Pen van 3D&Printing

De 3D Printing Pen van het merk 3D&Print is bij de Action in de reclame voor € 14,95. De pen is verkrijgbaar in vier kleuren: grijs, blauw, roze en wit.

Als je de verpakking open doet, vind je het volgende:


  • Pen
  • Adapter met snoer
  • Rood, blauw en geel PLA filament (plastic draad)
  • 3 voorbeelden
  • 1 vel vellum
  • 1 kortingsbon van € 5,- op aankopen ter waarde van € 20,- of meer.
  • Handleiding
  • Standaard

Ik begin door eerst de handleiding door te lezen en meteen ook te kijken naar de voorzorgsmaatregelen en de service voor het product. De Nederlandse beschrijving vind je op pagina's 6 - 10.

Conform Europese regels moet er altijd een duidelijke aanduiding zijn voor de gevaren van producten. Sommige waarschuwingen zie ik wel genoteerd staan, maar ik mis er ook een paar.

❗ Let er op dat dit product niet geschikt is voor kinderen (jonger dan 14 jaar), mensen met verminderde lichamelijke of geestelijke vermogens of mensen die begeleiding nodig hebben voor alledaagse motorische handelingen.

❗ Als de pen beschadigd is, moet je deze niet gebruiken en ook niet zelf proberen de pen te repareren.

❗ Gebruik de pen niet in de buurt van water.

❗ Waar je extra op moet letten, omdat het niet vermeld wordt in de handleiding:
  • Je werkt met filament dat gelijkwaardig is aan plastic. Smelten van het filament gaat gepaard met een sterke geur van gesmolten plastic. Als je daar niet tegen kunt, zou ik je afraden om de pen te kopen. 
  • Werk in een goed geventileerde ruimte. Tijdens het smelten van het filament komt er rook vrij die schadelijk kan zijn.

Hier volgt een video van de fabrikant zelf. Deze video dient als uitleg over het gebruik van de pen. In de video wordt getoond dat je creaties kunt maken voor een baby, maar ik raad dit met klem af. Ik heb namelijk gemerkt dat er soms stukjes kunnen afbreken omdat het filament af en toe niet goed hecht.



De bediening van de pen is makkelijk te volgen. Er zijn drie knoppen:

🌼 Aan de rechterkant zit een knop met een pijl naar de achterzijde. Dit is de aan/ uit knop. Druk je hem één keer in, dan zet je de pen aan. Druk je hem nog een keer in, dan zet je de pen uit. Maar deze knop dient ook als toevoerknop. Als je deze knop langer ingedrukt houdt, komt het filament uit de pen.

🌼 Aan de bovenkant van de pen zit een lichtje. Dit is oranje van kleur als je de pen aanzet, en als het groen is kun je de pen gebruiken.

🌼 Ook aan de rechterkant zit een schuifknop. Deze reguleert de snelheid waarmee het filament uit de pen komt. Als je de knop naar achteren schuift gaat het snel, naar voren minder snel. Deze stand is wel van invloed op de tijd dat het filament warm blijft. Op de versnelde stand wordt het filament veel warmer en dan duurt het wat langer voordat het weer hard wordt.

🌼 Aan de linkerzijde zit de toevoerknop. Deze knop heeft ook een dubbele functie. Als je hem één keer indrukt, loopt het filament automatisch door de pen heen. Als je liever zelf de controle wilt houden, dan houd je gewoon je duim constant tegen de knop aan. Dan stopt de aanvoer van het filament als je je duim van de knop haalt.

🌼 Er is een ingebouwde functie die ervoor zorgt dat de pen na twee minuten uitgeschakeld wordt als deze niet gebruikt wordt.

Er is een standaard waar je de pen op kunt neerzetten als je hem niet gebruikt. Maar de standaard is niet zo stevig en de verhoging valt telkens uit het voetstuk. Ik zou je aanbevelen om in plaats hiervan iets anders te gebruiken als steun.

De grootte van de printkop van de pen is 0,6 mm. Bij sommige 3D-pennen kun je extra printkoppen bestellen, zodat je dikker filament kunt gebruiken. Ook heb je bij andere pennen de mogelijkheid om zelf je pen te onderhouden. Bij deze pen heb je geen van deze mogelijkheden.

Filament is, zoals ik al zei, een soort plastic.

Filament


Dit word ook in 3D-printers gebruikt. Maar er zijn veel verschillende types filament. Voor deze pen word je aangeraden om PLA en ABS te gebruiken. In deze verpakking zitten drie kleuren PLA filament: rood, geel en blauw. PLA filament wordt aanbevolen voor hoeken van minder dan 90 graden. Het filament is 1,75 mm dik en in totaal krijg je 10 meter filament. Wil je weten wat de verschillen zijn tussen de diverse soorten filament, dan kun je die hier bekijken.

Bijgevoegd in de verpakking zijn drie sjablonen en een vel vellum. De vellum plaats je over de sjablonen heen en je trekt deze na met de pen. Als je alle stukken per sjabloon hebt gemaakt, kun je deze met stukjes warme filament aan elkaar hechten om zo je 3D-vorm te creëren. Het lijkt veel op plakken met een lijmpistool, maar dan met filament.

Er zijn ook de freestyle-manieren om ontwerpen te maken.


🌳 Het is mogelijk om bomen, bloemen, vazen en nog meer te maken, maar daarvoor heb je veel beheersing nodig. Bekijk de volgende video om te zien hoe je deze dingen kunt maken. Let op: de video gaat over een andere pen, maar je kunt dezelfde effecten creëren.



⇧⇧ Je kunt ook in de hoogte tekenen. Ook hiervoor is een goede beheersing nodig. In de volgende video zie je hoe je dit kunt doen. Deze video gaat ook over een andere pen, maar je kunt ook weer dezelfde effecten creëren.






Mijn bevindingen

Allereerst moet ik zeggen dat ik dit wel een grappig hype-product vind. Voor de prijs is het geen slecht product, maar voor mezelf is dit geen product dat ik dagelijks, wekelijks of zelfs om het kwartaal zal gebruiken.


Hier volgen een paar voorbeelden van wat ik zelf heb gecreëerd.

Eigen probeersels

Ik vermoed dat deze pen bij tieners in de smaak valt, omdat ze veel leuke dingen kunnen maken en sneller tevreden zijn met zulke creaties. Wellicht valt de pen bij jou als lezer wel in de smaak en heb je er meer geluk mee dan ik zelf.

Ik had redelijke verwachtingen van dit product omdat het voor € 14,95 (tijdens reclame) in het schap ligt. Dat is meer dan de lamineermachine van € 11,00, die ook bij de Action te koop is. Nu ik eenmaal de mogelijkheid had om de pen te testen, heb ik nogal gemengde gevoelens over dit product. Ik leg dit graag aan je uit.

Positieve punten
✔ De pen is vrij licht en ligt gemakkelijk in de hand.
✔ Je krijgt genoeg filament voor een starterspakket. Filament is overal verkrijgbaar in een variatie van tinten, evenals alternatieve tinten zoals transparant,  neon, glow-in-the-dark en metallic.
✔ De bedieningsknoppen zijn voor de hand liggend en makkelijk te bedienen.
✔ Er zijn veel mogelijkheden voor 3D-schrijven en -schetsen te vinden op internet.
✔ Je kunt rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant en er zijn mogelijkheden voor aanvullingen, reparatie van de pen of algemene vragen.

Minder positieve punten (maar dit kan verschillen van persoon tot persoon)
😑 Beheersing van het verhitte filament bij complexere creaties is best moeilijk.

Negatieve punten
❌ Het filament gaat niet met een constante snelheid door de printkop. Dit geeft een slordige afwerking aan het motief en dat is niet prettig, tenzij dat is waar je voor gaat.
❌ Het filament maakt schietgeluiden terwijl het smelt en dat vind ik een beetje eng.
❌ De geur en de rook die vrijkomen tijdens het gebruik kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Normaal gesproken heb ik geen probleem met het smelten van plastic tasjes en zo, maar om de een of andere reden moet ik steeds hoesten als ik de pen gebruik.
❌ Waar je hechtingen aanbrengt of van kleur verandert is de creatie niet stevig en breekt makkelijk.
❌ Het motortje van de pen klinkt alsof het moeite heeft om te functioneren. Het doet me denken aan de oude radio's als de batterij leegloopt.  Dit geeft het idee dat het motortje niet sterk genoeg is en niet lang meegaat. Ik zal nog contact opnemen met de fabrikant om hier meer informatie over te krijgen.

Lastige punten
💥 Niet goed te gebruiken voor mensen met aandoeningen aan de handen. Mensen met reuma kunnen krampen in de handen krijgen. Heb je last van trillingen, dan kun je geen mooie lijnen aanbrengen.

Dit is alleen mijn gevoel, maar als ik de positieve en de negatieve punten tegen elkaar afweeg, zou ik deze pen niet kopen. Let wel: ik zeg niet dat het een slecht product is. Ik kan gewoon niet wennen aan de geur in huis, en de pen past niet zo lekker in mijn creatieve voorkeuren. Ook heb ik last van trillingen ;) dus kan ik geen mooie lijnen creëren.

Verder maak ik me zorgen over het motortje van de pen. In de bovenstaande video's krijg je te horen hoe het motortje moet klinken. Bij de pen die ik heb gekocht klinkt het niet goed. Je krijgt wel één jaar garantie op de pen, maar er staat wel een clausule in de gebruiksaanwijzing dat je geen geld terugkrijgt als er een vermoeden is dat je de pen niet correct hebt gebruikt.

€ 14,95 klinkt niet als veel geld, maar als je het uitgeeft aan een product dat je maar één keer gaat gebruiken vanwege de hype, dan is het verspild geld. Ga je er wel meerdere malen mee aan de slag, en heb je geen probleem met de negatieve punten die ik aangekaart heb, dan is dit product een leuke creatieve ondervinding.

Zoals altijd blijft de keuze aan de lezer.   

"De ervaring van iemand anders is niet die van jou. Voorkeur speelt een grote rol in je creatieve ontwikkeling.😉"

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Sandie,
    bedankt voor het maken van dit review,
    ik heb getwijfeld om de pen aan te schaffen,
    maar ik denk dat het niet zo mijn ding is,
    zeker nu ik jouw verhaal erbij heb gelezen.
    Ik denk inderdaad dat een leuk speeltje is voor wat jongere mensen
    en ik denk ook een beetje aan het milieu, weer zoveel plastic bij die al zo grote hoop, maar ik wil je review niet naar beneden halen hoor, dit is gewoon mijn mening...
    Liefs en groetjes van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Martha, Klopt en je mening telt ook. Dit is ook niet mijn ding, maar ja dit wordt wel in de toekomst meer gebruikt, vooral door tieners enzomeer. Maar ik voel dezelfde als jij daarover. Blij dat ik je kon helpen met de besluit. ;)

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===