maandag 15 juni 2015

Review: Van Eyck Art Soft Pastels

Van Eyck Pastels
Gekocht bij Action voor €2,59

24 kleuren per verpakking

Uitleg op verpakking niet aanwezig

Verpakking belooft het volgende:
  • fantastische kleur weergave
  • Intense en pure kleuren
  • Goeie graad van lichtvastheid
  • Hoge concentratie pigment




Tests

Pigment test op zwart en wit

Pigment test

Met de eerste test heb ik gewoon gekeken naar het pigment op wit en zwart. Moet ik ook toegeven dat dit gaat om zwart karton en gewoon wit type papier.

De structuur van het papier kan ook invloed hebben op de test.

Op het zwarte karton zijn kleuren allemaal zichtbaar en de kleuren vertonen een tint lichter of donkerder. Waar op het witte papier sommige kleuren bijna niet te zien zijn.







Contrast, Licht en Schaduw Test.

Schets test

Dit word echt geen groot kunstwerk, is alleen een test.

Is gedaan op gewoon schetspapier. Eigenlijk bestemt voor potloodschetsen, maar word soms ook gebruikt bij houtschoolschetsen.

Wat heb ik getest? 

Aanvoel en textuur
Ik vind de pastellen meer krijtachtig dan echte Krijtpastel. Die maakt erg veel stof, maakt niet uit of je zacht of met meer druk werkt. Op zich is dat geen probleem. Van de overtollige krijtstof  kan je alsnog een DIY sproei van te maken. Heb je last van droge handen achterna moet je veel handcrème smeren.


Het meng van kleuren
Het kleuren mengen MI niet zo lekker zoals de duurder pastellen, maar voor de prijs is het een leuke manier om te kijken of pastelschetsen iets voor jou is.

Contrast, licht en schaduw
Op de bijgaande foto ziet je dit niet zo goed, maar de lucht is gedaan met 3 tinten van blauw en wolken van wit. Ondanks dat de kleuren niet goed mengen kreeg ik wel een aanvaardbare lucht.

Voor de bomen heb ik twee tinten groen en zwart gebruikt. In het plaatje is alleen nog de opbouw van de achtergrond. Maar het zwart smeert goed over het papier. Met het groen had ik weer wat moeite met het mengen van de kleuren.

Over het algemeen zal ik zeggen dat get contrast wel goed te doen is, met licht en schaduw kan je waarschijnlijk beter naar het eindresultaat kijken. Deze heb ik nog niet.

Mijn bevinding 

Voor school of om iemand les te geven is dat waarschijnlijk een goed product voor die prijs. De verpakking belooft hoge pigment, dat klopt. MI is deze test geslaagd en zal ik het product wel aanbevelen. 

Ik ben verplicht te zeggen. Heb je gevoelige handen (het krijtachtige gevoel kan je handen uitdrogen) en kan jou luchtwegen niet tegen stof. Moet dit product dan NIET gebruiken.

UPDATE: Leden bijdragen: 

  • "Maar doe het eens met een kwastje en je krijgt leuke achtergrondjes voor bv act of kaartof bij dochterlief in dr haar voor leuke kleuren"
  • "Raspen en dan gebruiken zoals je bister brusho etc gebruikt"
  • "Met een waterpen kun je super stempels inkleuren met deze krijtjes"

Verder leiding op de internet

Schildren En Zo.nl  Is een forum waar beginners vragen kunnen stellen aan ervaren kunstenaars.


"Zet de lat niet te hoog, alleen jij moet er overheen." 

Editor: Sytze van der Graaf 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===