dinsdag 15 september 2015

Review: Crelando penseelset



Crelando Hobbypenselen set




Tijdens mijn project in Meppel (modderkeuken) ben ik een middag naar de Lidl en de Action geweest. Bij Lidl zag ik deze set van penselen voor € 2,50. Ik heb er meteen twee gekocht, want ik was inderdaad op zoek naar ronde penselen om mijn aquarelpenselen aan te vullen.

Polyester penselen zijn de goedkoper variant van de "artist grade" penselen. Deze worden normaal gesproken gemaakt met het haar van dieren, bijv. marter, eekhoorn, rund, geit, varken en kameel. De meest bekende zijn de Kollinsky Sable penselen (alhoewel ze zeggen dat het sable- (marter)haar is, komt het haar eigenlijk van een wezel).

Wil je meer over aquarelpenselen weten, dan kan ik je verwijzen naar dit bericht van Thaneeya McArdle (in het Engels).


Ik ben geen PETA lid, maar voor hobbyproducten ga ik persoonlijk liever voor iets waar dieren niet bij betrokken zijn.









Verdere informatie



In deze set zitten 7 penselen. 4 platte (0, 4, 8 en 12) en 3 ronde (4, 8 en 12). De handgrepen zijn van hout. Het haar en de handgrepen zijn niet giftig en mogen gewoon in de prullenbak.

Haar van polyester


Alhoewel ik deze set met aquarelverf ga testen, zijn deze penselen ook goed voor hobbyverf en acrylverf en waarschijnlijk zul je ze ook met aqua-olieverf kunnen gebruiken.


Let wel op: het haar is van polyester, dus kan het penseel alleen met verf op waterbasis gebruikt worden. Dus GEEN thinner of terpentine. 

Waar ik naar wil kijken is wat altijd belangrijk is, bij andere penselen ook. Komt het haar terug in zijn originele positie, hoeveel water houdt het penseel vast, hoe lang kun je de verf uitsmeren en nog een paar andere tests van mijzelf.







Tests

Voor de tests heb ik aquarelpapier met Royal Talens Palet aquarelverf gebruikt.



Waterhoudend?

Ja. Ik had geen probleem met te weinig water. Ook is het heel makkelijk om verf weer weg te halen van het papier.


Karakteristiek van penselen

Deze test heb ik gedaan met nat op droog.

1e rij: plat 0
2e rij: plat 4, rond 4
3e rij: plat 8. rond 8
4e rij: plat 12, rond 12


Plat 0


+ Kan fijne details aanbrengen en schrijven

- Houdt niet zo lang met uitsmeren



Plat 4 (P4) en rond 4 (R4)

+ Beide kunnen goed details aanbrengen, goed uitsmeren. Met R4 kun je ook schrijven.

- P4 niet aanbevolen voor schrijven



Plat 8 (P8) en rond 8 (R8)

+ Beide kunnen details aanbrengen, goed uitsmeren

- P8 niet aanbevolen voor schrijven



Plat 12 (P12) en rond 12 (R12)

+ Het haar komt terug in originele positie, kan wel details aanbrengen











Verdere voorbeelden van de tests...


Droog op droog met P12 en R12


Droog op droog

Ik vond deze test zeer geslaagd. Voor polyester haar vind ik dat dit penseel een heel mooie droog op droog techniek levert.






Nat in nat




Nat in nat

Ook hier was ik zeer verrast. Ik heb heel gemakkelijk vertakking gekregen en kon ook subtiele fijne lijntjes doen voor een faux kreukeleffect.

Test is geslaagd.












R12 voorbeelden van tests




Hier speelde ik wat met de R12. Je kunt zien dat je heel gedetailleerd kunt verven of een soort van "artsy" effect kunt krijgen.









Mijn bevinding


Ik kan deze set aanbevelen.

Alleen weet ik niet of deze nog verkrijgbaar is bij Lidl. Dus even voor jullie op internet gezocht, maar erachter gekomen dat Crelando alleen door Lidl en de Voordeelmuis verspreid wordt.

"Dieren zijn er voor ons om naar om te zien en niet voor mijn hobbyplezier."


Disclaimer: Ik ben niet geaffilieerd met Lidl, Voordeelmuis of  Thaneeya McArdle. Alle producten zijn door mijzelf aangekocht en ik krijgt niets in ruil voor deze review.

Editor: Elske Kerkhof


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===