vrijdag 1 december 2017

Week van Techniek: Embossing paste & Masks

De afgelopen tijd zag ik weer veel vragen over wat embossing nou eigenlijk is. Daarom heb ik het designteam gevraagt om deze week allemaal te concentreren op deze techniek. Gelukkig zijn we met zijn vieren en daarom heeft iedereen een onderdeel van embossing gedaan. Aan mij was de taak om jullie de Pergamano (hand) embossing uit te leggen. Maar deze is al besproken door Willie. Daarom ga ik me toespitsen op embossing pasta & stencils/ masks.



Wat is embossing nou eigenlijk? 
Dit is gewoon een reliëf aanbrengen op het papier. Hoe je dit doet? Dit hangt af van hoeveel geduld je hebt. Wil je dit snel, dan kan dit met een embossingfolder, een stempel en embossingpoeder. Heb je wat meer tijd en meer geduld, kan dit met sjablonen/masks met embossing pasta of met ciseleer- of perforeerpennen.

Wat is embossing pasta?
Dit is een speciaal mengsel van poeder met lijm of water. Meestal zit er ook een bindmiddel of crackling media in. Afhangend van welke producten gebruikt worden voor het mengsel, kan je embossing pasta vinden in alle structuren en gewichten.


Ook de droogtijd word door de samenstelling van het product beïnvloed. De embossing pasta komt in verschillen maten potjes. Je kunt dit vinden bij hobbywinkels of online. Bekende merken zijn: Wendy Vecky, Ranger, Cosmic Shimmer, Viva Decor en nog veel meer. De prijs is soms een beetje duur. Dit wisselt vanaf € 9,- tot en met € 16,-. Het alternatief is dat je dit zelf kunt maken. Dit is best makkelijk. Daarvoor heb je alleen enige talcum poeder nodig. Dat mengt je met tacky glue. Je kunt dit ook een kleurtje geven met glitter of acryl verf. Deze samentstelling geeft je een chalk effect. Wil je een meer glossy effect dan kan je de tacky glue vervangen met een lijm wat met een glans opdroogt. Zie bij de close-up foto's voor meer alternatieven.

Wat is masks & stencils?
Dit is meestal een soort plastic, met uitgesneden vormen wat je op je papier kunt aanbrengen met inkt, sprays en embossing pasta.


Net zoals bij embossing folders heb je twee typen eindresultaten. Met masks maskeer je het eigenlijke motief en bewerk je eigenlijk de achtergrond. Met stencils bewerk je de voorgrond, dus het motief zelf. Beiden de masks en stencils komen in verschillende maten en diktes. De goedkopere soorten zijn meer de dikte van film en niet altijd handig met embossing pasta maar ideaal voor inkt en sprays.  Het idee is namelijk dat je de pasta over het stencil smeert, en dat het motief op zijn plek blijft om te voorkomen dat er embossing pasta onder het stencil terecht komt. Stencils variëren tussen de € 0,60 en € 9,00.

Waarmee breng ik de embossing pasta aan op mijn papier?
Dit kan met alles wat beetje buigbaar is. Zolang dit een rechte lijn heeft.


Meestal wordt een paletmes gebruikt. Maar je kunt dit ook doen met een oud bankpasje of een stukje plastic.

Ik zal een algemene beschrijving doen bij de close-up foto's, maar mijn handelingen kun je zien in het filmpje verderop in dit bericht. 

=== Close-up foto's / Closeup photos ===

Hier is een close-up van mijn kaart. 

De achtergrond heb ik gedaan met DecoArt Media Texture Sand Paste gemengd met Pergamano Pintura inkt en Craft Sensations Deco Stencil op zwart karton. De ballen in de boom heb ik gedaan met Memento Dye inkt, Viva Decor Artline Relief-gel (transparant) en Creative Expressions "Snow is falling" stencil. De tekst heb ik geëmbost met Nuvo Goud embossing poeder. De sneeuw zou ik misschien achteraf niet gedaan hebben. Deze is de Viva Decor 3D sneeuw. Mijn handelingen zie je terug in het filmpje verderop in mijn bericht.

Hier volgt een aantal alternatieven voor deze techniek.

Meng zelf je kleur van de embossing pasta met inkt op waterbasis. Bij het volgende plaatje zie je dat de transparant gel gemengt met kleur je soort van enamel effect geeft.

Wil je echter een meer voelbare structuur, is een structuur pasta het aangewezen product. Ook hier heb ik de pasta gemengd met kleur.



Breng eerst kleur aan op het papier met een blending tool, en doe er bovenop embossing pasta. In dit geval heb ik Ranger Glossy Accents gebruikt.


Voor het volgende voorbeeld heb ik ook vooraf kleur aangebracht met een blending tool. Eerst een achtergrond met een stencil van StudioLight en Memento Dye inkt, daarna met nog een stencil van StudioLight de cirkels gedaan met Memento Dye inkt en Craft Sensations 3D Pearl Paint en dit bedekt met de Viva Decor Artline embossing gel.


Voor het volgende voorbeeld heb ik Viva Decor 3D sneeuw met een stencil van Craft Sensations gebruikt. Ook deze techniek geeft goed structuur.



Zoals je kunt zien, zijn de mogelijkheden eindeloos met dit gedeelte van embossing. Je kunt er echt alles bij bedenken. 

=== Filmpje / Video ===






LIJST VAN PRODUCTEN

* Papier *
Joy!Crafts Craft basiskaart  || FastPrint zwart || WaterArt || Craft Sensations Metallic Linnen Karton

* Snijmallen *
Triggered Emotions 2560377 || Vaessen Creative 3624-002 || Leanne Creatief 45.8947

* Stempels *
Marianne Design CS0979

* Inkt & Verf *
Tsukineko Memento, MD701, MD703, MD707, MD301, MD5011, MD601, MD100 ||
Tsukineko VersaMark || Pergamano Pintura 1315 || Craft Sensations 3D Pearl Paint

* Embossing *
Viva Decor Artline Relief - Gel || Viva Decor 3D schnee || Ranger Glossy Accents ||
DecoArt Media Texture Sand Paste || Nuvo embossingpoeder Goud

* Stencils / Masks *
Craft Sensations Deco Stencils || StudioLight MASKMB03 & MASKMB02 || 
Creative Expressions Snow is falling

* Overig *
Pincet || Palletmes || Nellie Snellen Blending tools || Schaar || PaperMania heat tool || Scoretape

2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi sandie
    Mooi emboskaartje voor de kerst
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Martha. Ik kom binnenkort weer een draai maken op al de blogs. Afgelopen tijd was het erg druk geweest.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===