vrijdag 21 augustus 2020

Foil-a-Shine 1.0.1

Zoals jullie afgelopen maandag in de nieuwsbrief hebben kunnen lezen, en waarschijnlijk ook op facebook, twitter enz. heeft Sandie een eigen product lijn uitgebracht. En deze passen helemaal in mijn straatje.

foil-a-shine 1.0.1 - vmcdesigns.nl

Foils had ik al, in ik weet niet hoeveel kleuren en motieven en sommige daarvan kon ik met mijn normale printer niet gebruiken. Maar met deze foil-a-Shine toner sheets kan ik ze wel gebruiken.
Dit komt omdat de toner sheets helemaal vol zitten met speciale toner op lijmbasis waar de heat press foils die ik heb heel goed hechten.  

Nu komt dan het echt fun gedeelte! In het Foil-a-Shine pakket zitten verschillende toner sheets, deze zijn in verschillende kleuren te koop. Voor gewoon standaard foil (de gekleurde varianten) maakt het niet uit welke kleur je gebruikt. 

HA Designs - foil-a-shine 1.0.1
alle variaties 


Tip!
De gekleurde toner sheets worden pas interessant als je speciale transparante foil gebruikt, deze werkt met de kaders en de woorden niet zo fijn omdat het de neiging heeft om ook aan het papier te hechten, maar op de sheets geeft dit een verrassend effect omdat de kleur er dan doorheen komt.

foil-a-shine clear foil example - vmcdesigns.nl
Zo ziet de transparant foil eruit.

Je kan de sheets op maat knippen/snijden met een schaar/papiersnijder/snijmal voor je de foil aan brengt of je brengt de foil eerst aan snijd het daarna. Ik persoonlijk vind het mooier om eerst te snijden omdat dan de foil als het ware er omheen sluit en je geen scherpe rand krijg. Maar ben je van plan om veel figuren, bloemen bv te snijden dan zou ik eerst de foil aanbrengen.

foil-a-shine 1.0.1 - vmcdesigns.nl
close-up van de "omklede" randen.

Voor de kaart die ik ermee gemaakt heb heb ik weer 1 van mijn eerder gemaakte achtergrondjes genomen. Deze heb ik op een standaard zwarte basis kaart geplakt. De achtergrond heb ik gemaakt met aquarel papier door met de aquamarkers op mijn glasplaat te scribbelen, daar een beetje water op te spuiten, en dan mijn papier er boven op te leggen. dit heb ik in verschillende lagen met verschillende kleuren gedaan. 

Tip! Iedere laag heb ik gedroogd met mijn heat gun, om de lagen op elkaar te leggen, doe je dit niet dan lope de kleuren door elkaar. 

Als laatste laag heb ik mijn D.I.Y bronze spray genomen en ook dit weer op de glasplaat gespoten en daarna het papier met de kleur naar beneden er op gelegd. Je krijgt dan een licht bronze marble effect. 

Tip! Let erop bij het snijden als je je mal vastplakt met tape dat je de tape alleen aan de buitenkan van je motief plakt want als je de tape eraf haalt haal je ook een deel van de toner poeder weg omdat deze nog niet helemaal gefused is.

Tijdens het drogen van mijn achtergrond heb ik mijn woord/figuur uit 1 van de toner sheets gesneden.
En heb ik deze op mijn carrier sheet (mag ook tussen dubbel gevouwen bakpapier of printerpapier) gelegd en toen het foil met de mooie zijde naar boven erop gelegd. 

Tip! Voor je de lagen op elkaar legt is het heel belangrijk dat je en de toner sheet en het foil even met een zachte borstel afstoft om stof te verwijderen. Dit geeft een mooier resultaat, want kleine stofdeeltjes worden anders zwarte spikkeltjes en/of rare vlekjes waar het foil niet goed gepakt heeft. 

Ik had per ongeluk een klein stukje gemist en heb toen het geheel nog een keer door de machine gehaald, om de rest te beschermen had ik een stukje vellum erover heen gelegd en toen zag mijn foil er ineens  als geborsteld metaal uit. Heel eerlijk vond ik dat bij deze achtergrond heel mooi dus heb ik het zo gelaten. 

foil-a-shine 1.0.1 - vmcdesigns.nl
close-up van de geborstelde look.

De carrier sheet heb ik toen dicht gevouwen en door mijn Minc Machine (laminator werkt ook) gestuurd. 
Laat het geheel even een beetje afkoelen voor je het foil voorzichtig ervan af haalt. De verhitte lijm moet namelijk afkoelen om een strakke transfer te maken.
Daarna heb ik de tekst stans op mijn kaart geplakt, en heb ik nog een sentiment strip gemaakt, heb ik deze met goud embossing poeder bewerkt en ook erop geplakt. Toen was mijn kaart eigenlijk klaar.

foil-a-shine 1.0.1 - vmcdesigns.nl
Mijn kaart.

 Op mijn eigen blog komt een beknopte versie van deze post maar dan in het engels geschreven.


Neem gerust een kijkje, ook naar mijn andere creaties in 1 van mijn galerijen en mochten jullie nog vragen hebben, ik hoor het graag.

En mochten jullie meer willen weten over mijn creatie, vraag dan gerust, ik geef graag antwoord op jullie vragen.

Hebben jullie nu zelf ook soortgelijke creaties gemaakt zou ik het leuk vinden om deze te kunnen bewonderen. 😊 Jullie kunnen ze laten zien op onze facebook groep HA Creative Tips & Trucs.
Hier kunnen jullie ook lid van worden voor nog meer tips, leuke creaties en gezelligheid. Jullie zijn van harte welkom.

Ik wens jullie een heel fijn weekend.

            Carina Veling  

=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===

In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier / Paper *
Clairefontaine -
210g Zwart
Art Sensations - Creative Artist aquarel papier

* Stempels / Stamps *
Taylored Expressions - Simple Strips Background

* Snijmallen / Dies * 
Presscut By Crafts Too - Happy Birthday - PCD002

* Inkt / Ink *
Tsukeniko Versamark -
Clear

* Embossing * 
WOW - Metallic Gold Rich Pale - super fine WCD01SF

* Pennen/Stiften/Potloden/ Pens/Markers/Pencils * 
DecoTime - Aquamarkers

* Overig / Rest *


foil-a-shine-toner-sheets


6 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kaart met dat tonerpapier, Carina!
    Bedankt voor de uitleg!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Martha.
      Het is heel fijn en gemakkelijk om mee te werken.
      Echt ideaal om woorden en/of figuren uit te snijden en deze dan van foil te voorzien.

      Liefs Carina

      Verwijderen
  2. Prachtige kaart Carina. Mooi materiaal dat foil. Daar kan je leuke dingen mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ini, ben heel benieuwd naar jou creaties ermee. :)

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===