vrijdag 19 februari 2021

Steampunk - grunge passe-partout deel 2

Voor mijn blogbericht voor vandaag ben ik verder gegaan met waar ik de vorige week gestopt was.
Omdat mijn passe-partout lijst een beetje grungy was geworden dacht ik ik maak een hele berg tandwielen in verschillende maten om die er op aan te brengen om er een Steampunk passe-partout van te maken.

Steampunk - grunge passe-partout deel 2 - vmcdesigns.nl

Ik heb geen idee meer hoeveel tijd erin heeft gezeten omdat ik alles in etappes heb gedaan omdat het eigenlijk toch nog teveel was iedere keer. Dit zou in principe door iedereen gedaan kunnen worden. 

Ik zal in stukjes proberen uit te leggen wat ik iedere keer gedaan heb.
Zaterdag had ik alle tandwielen in etappes uitgesneden en op elkaar geplakt.
Ik heb toen iedere keer een deel uitgesneden, omdat ik dit meestal staand doe lukt het mij niet om alles in 1 keer te doen. Dus iedere keer als ik een deel gesneden had was ik gaan zitten om de lagen op elkaar te plakken (zie tip. 7)
  Tips!
  1. Ik kwam er achter dat als je de metallic verf in een klein potje doet deze een beetje indroogt.
    Waardoor hij dus voor dit doel beter aan te brengen was.
  2. De verf kan je aanbrengen met een kwastje en/of sponsje, om een natuurlijke patina te krijgen werk je het beste met een sponsje.
  3. Als sponsje heb ik een oud keukenspons genomen welke ik in stukken geknipt had.
  4. Om een "handvat" aan het spons te maken heb ik een klein klemmetje gebruikt.
  5. Ik heb geen chipboard dus heb ik van het verpakkingskarton van koekjes, brinta, pizza's enz alle tandwielen uitsneden en op elkaar geplakt. 2 maal "wit" en dan bovenop een craft kleur karton.
  6. Je kan als je wil ook meer lagen op elkaar plakken zodat ze nog dikker worden.
    Dit geeft niet alleen extra dimensie maar ook extra stevigheid.
  7. Leg tijdens het drogen iets zwaars, een acrylblok of zo op je die cuts, op die manier drogen ze mooi plat.
  8. Voor passende plaatjes en of foto's kijk ik altijd op Pixabay, daar zijn de meeste images vrij te gebruiken. Maar lees dit wel altijd eerst even na. 
Zondag was ik begonnen met de tandwielen allemaal zwart te maken met Gesso. Ik heb hiervoor 2 lagen aangebracht en toen weer alles goed laten drogen. Om het mij gemakkelijk te maken had ik een keuken spons genomen en deze in de helft doorgeknipt waarna ik de spons in een klem gezet had om er een soort van handvat aan te maken. (zie tip 2, 3, 4 en foto op de collage rechter hoek boven)

Op maandag begon ik met het aanbrengen van de metaal verf, ook dit heb ik weer in 3 verschillende sessies gedaan. Hiervoor had ik de andere helft van de keuken spons genomen en deze in 3 stukken geknipt, ook bij deze had ik weer (kleinere) klemmetjes gebruikt als handvat.
Ik heb dus per kleur metaal verf de lagen aangebracht door random de tandwielen te sponsen. Ik was nadat het zwart droog was eerst begonnen met goud, daarna zilver en toen met koper. Omdat het koper op sommige delen weer te overheersend was heb ik hier en daar er weer een beetje goud overheen gezet.

Steampunk - grunge passe-partout deel 2 - vmcdesigns.nl
collage met stap voor stap foto's.

Op dinsdag heb ik een deel van de tandwielen in clusters op elkaar geplakt om deze nadat ze droog waren op de lijst te plakken. Op de klokwijzertjes heb ik bladmetaal gezet door met een lijm pen wat accenten in te lijmen en toen die sticky waren ze in het bakje met gemengd bladmetaal gegooid. Ik hoefde nu alleen nog maar het overtollig voorzichtig weg te vegen met een borsteltje. De wijzers heb ik met splitpennen op kleine tandwieltjes vastgezet maar ze van te voren ook van een beetje bladmetaal voorzien, ook weer door gewoon met de lijm pen een beetje lijm op het kopje aan te brengen en ze in het bakje te gooien. 
Daarna heb ik de rest van de losse tandwieltjes verspreid opgeplakt.

Steampunk - grunge passe-partout deel 2 - vmcdesigns.nl
Mijn lijst tot nu.
 
Toen was mijn lijst voor zover weer klaar en moet ik hem alleen nog goed laten drogen. 
 
Nu heb ik tot volgende week de tijd om passende afbeeldingen te vinden op Pixabay (tip 7) voor in de frames. Hoe ik deze verwerk is voor volgende week, dan krijgen jullie van mij deel 3 te zien
 
In ieder geval weer bedankt voor jullie bezoekjes en lieve reacties, zowel hier als die op facebook.
Mochten jullie meer willen weten over mijn creatie of mochten jullie nog vragen hebben, ik hoor het graag. Ik geef graag antwoord op jullie vragen.

Hebben jullie nu zelf ook soortgelijke creaties gemaakt zou ik het leuk vinden om deze te kunnen bewonderen. 😊 Jullie kunnen ze laten zien op onze facebook groep HA Creative Tips & Trucs.
Hier kunnen jullie ook lid van worden voor nog meer tips, leuke creaties en gezelligheid. Jullie zijn van harte welkom.
 
Voor meer inspiratie kunnen jullie ook een kijkje nemen op mijn eigen website naar mijn vorige werk.
De pagina is opgedeeld in 2 delen, 1 voor alle doosjes en de andere voor alle kaarten die ik gemaakt heb.

Ik wens jullie een heel fijn weekend.


            Carina Veling  

=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===

In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

  * Papier / Paper *
Karton van verpakkingen

* Snijmallen / Dies *
AliExpress - Diverse Tandwielen

* Overig / Rest *
Van Bleiswijck Holland - Zwarte Gesso
Van Bleiswijck Holland - Metallic Koper
Van Bleiswijck Holland - Metallic Goud
Van Bleiswijck Holland - Metallic Zilver
Kuretake - Zig 2 way glue pen
OLBA -
3D lijmkit

2 opmerkingen:

  1. Prachtig Carina!
    Je lijst vordert gestaag ben benieuwd naar het eindresultaat
    Bedankt voor de tips!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Martha, ik heb daarnet de laatste aanpassingen gedaan.
      Moet nu nog even verder drogen en dan kan hij opgehangen worden.
      Maar voor het eindresultaat mag je weer wachten tot volgende week. 😆

      Liefs Carina

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===