woensdag 5 december 2018

Origami kerstster

Ohh je bent er weer!! Wat lief dat je steeds weer een kijkje komt nemen op onze weblog! 
Vandaag iets over origami, dit is het thema voor mij deze week. Wat kan je eigenlijk met origami, dacht ik. Ik ben eens gaan neuzen op Pinterest en ik moet zeggen dat je zoveel verschillende kanten mee op kan, dat wil je niet weten.


Wat is origami eigenlijk?
"Origami" is een Japans woord voor papier vouwen. ORI betekent vouwen en GAMI betekent papier. De kunst van het papier vouwen is in Japan ontwikkelt en al heel oud. Bijna net zo oud als het papier zelf.
Dit is goed te doen voor iedereen, alleen beetje geduld nodig haha. Heb ik niet echt maar ook mij is het gelukt. Ik denk dat ik er ongeveer ruim half uur aan bezig geweest ben.

Je kunt deze ster in alle maten maken als het maar een vierkant is.

Tip! Mijn advies is om niet te dik papier te gebruiken, want aangezien je dit meerdere keren moet vouwen, is het niet heel handig als het te dik is.

Mijn papier is 15 x 15 cm en je hebt er 7 stuks nodig.
Deze vouw je diagonaal, draai je papier om en doe dit nogmaals.

Diagonaal vouwen
Leg nu de kant die je wilt zien naar onderen.
En vouw 2 lange punten naar de middelste vouwnaad.

Lange punt naar de vouwnaad
En vouw daarna de 2 korte punten naar de vouwnaad.

Korte punt naar de vouwnaad
Je krijgt dan een lange en een korte punt. Vouw het geheel nu open en doe dit nogmaals maar dan met de andere punten.

Openvouwen 
Als je het papiertje nu in je handen houdt met de grote punt naar boven, dan zie je daar een vouwlijn. Het bovenste gedeelte vouw je naar achteren en het onderste gedeelte naar binnen.

Boven de vouwnaad bij mijn vinger naar achteren
en ook de middelste vouw bij duimnagel naar achteren
Haal nu je vouwbeen over alle gevouwen naden om een strakke vouw te krijgen.
Dit doe je met alle zeven papiertjes.
Nu pak je 2 stukjes. Je doet de korte punt in de lange andere punt. 

Dit is de korte punt. 
Hier schuif je hem erachter.
Die schuif je helemaal naar beneden tot dat alles netjes in elkaar valt. Daarna kun je alles weer op zijn plaats vouwen. 

Flap over vouwen
Wanneer je merk dat de punt niet helemaal naar beneden wilt gaan dan klap je de flappen even open, schuif je de korte punt in de lange punt en als de bovenste rand van de flappen in de naad van de grote punt netjes valt, klap je de flappen weer dicht.

Zo erin schuiven
Zo schuif je iedere korte punt in de volgende grote punt. 

Zo begint het eruit te zien
Het laatste puntje vraag even wat meer aandacht (vind ik dan hoor).
Wanneer je het laatste puntje erin hebt zitten dan probeer je voorzichtig de flappen open te vouwen (dit vraag even wat meer geduld) van je 1e gemaakte punt. Dan doe je de kleine punt erin en vouw je voorzichtig de flappen weer naar binnen.

Voila!!!
Nu de ster klaar is heeft hij een doorsnede van ongeveer 22 cm. Dus ook mooie maat om hem op te hangen.

Vind je de beschrijving niet zo duidelijk, kijk dan naar dit filmpje van CreativTVnl. In dit filmpje kun je stap voor stap mee doen. 


Hebben jullie ooit iets gedaan met origami? 

Wat heb je toen gemaakt? 

Wil je het delen met ons?

Heel veel knutsel plezier en een fijn weekend!



=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===
In de webwinkel  vind je een  assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.
* Papier/ Paper *
Made by me - Kerstblok uit 2017

 *Overig/Rest*
Stuk lint

5 opmerkingen:

  1. Heel leuk geworden Danielle, lief van je dat je er een filmpje bij geplaatst heb.
    Ik ben namelijk iemand die het moet zien gebeuren in plaats van een patroon uit tekst te halen. :)

    Liefs Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dankjewel carina. Ja ik moet het ook zien. Meer van de praktijk dan van de theorie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi hoi Daniëlle
    Bedankt voor deze duidelijke uitleg, ik weet nu nog even niet of ik het ga uitproberen maar wie weet, ja handig een uitlegfilmpje erbij,
    Jouw ster is mooi geworden die hang je vast en zeker op!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie kleuren combinatie Danielle, en zien hoe het gedaan word is zo`n grote hulp. Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===