dinsdag 5 maart 2019

Yamaguchi Dahlia

Het is maart en het weer wordt warmer. De wereld begint te bloeien, het is bijna lente, dus denk ik aan bloemen! Vandaag heb ik iets leuk voor jou om te doen om je huis te versieren of gewoon om te spelen.


Dit is een papieren Dahlia en mijn bloem kost 2 uur om te maken. Maar ik heb heel veel bloemblaadjes gemaakt, dus een simplere versie met mindere blaadjes duurt ongeveer 30 minuten.  Er zijn twee versies en ik heb de iets moeilijkere versie gemaakt.



De opdracht voor vandaag is 'het gebruiken van de Dahlia fold'. Dit heb je al gezien van Anita. Maar, één van mijn hobby's is origami (papiervouwen) en ik dacht het leuk zou zijn om jullie een dahlia te laten zien die meer 3D is en gebruikt kan worden als versiering.  Nu moet ik wel zeggen dat dit geen traditionele origami is want je moet lijm gebruiken voor het eindproduct.

De instructie die ik gebruikt heb: Origami Yamaguchi Dahlia
Voor de makkelijkere versie (zonder "middel" stuk): Easy Origami Yamaguchi Dahlia

Mijn scheurkalender papier!

Je kan vouwpapier kopen, maar misschien heb je een scheurkalender? Scheurkalender papier is dun, zacht, en soepel, perfect voor vouwen! Ik vind het beter dan printer papier. Scheurkalender papier is ook goed om te gebruiken als je origami wil oefenen.  Maar, ik vind het ook leuk als een eindpoduct want de letters geven 'karakter'!

De dahlias klaar!

Om een Dahlia te vouwen, moet je tenminste 6 stukjes (units) vouwen.  Maar hoe meer stukjes, hoe voller jouw bloem er uitziet. Ik gebruik twaalf 3x3" (7.6x7.6cm). Daarna, ik vouw nog een keer 12 stukjes van 2x2" (5.1x5.1cm). Ik heb het papier uitgesneden met mijn super leuke Tim Holtz - Tonic Studios papier trimmer. Daarna heb ik alle bloemblaadjes aan elkaar gelijmd volgens de instructies.  Tussen the blaadjes gebruik ik een lijmstift. 

Met de geponste kleine cirkel erop.

Toen ik de twee bloemen op elkaar wilde leggen, heb ik een cirkel toegevoegd om meer oppervlak te krijgen voor de lijm om aan te kleven. Op de foto zie je kleine cirkels. Later veranderde ik het in grotere cirkels. Om de bloemen en de cirkels aan elkaar te lijmen, gebruikte ik natte lijm. 

Uiteindelijk heb ik een bloempje geponst en die op het midden van de bovenste bloem geplakt.

Wat kun je hiermee doen? Je kunt er een ingepakt cadeau mee decoreren of aan een muur hangen. Je kunt er ook twee van maken en deze achter elkaar lijmen met een koord ertussen om op te hangen. Veel mogelijkheden!

Hoe de dahlia eruit ziet aan de zijkant.

Ik hoop dat je deze post leuk vond en dat ik je geïnspireerd heb om wat dahlia's te vouwen.

Heb je er ooit aan gedacht om scheurkalender in je hobby's te gebruiken anders dan om te vouwen?

 Opmerkingen en vragen zijn hieronder welkom!


      

===LIJST VAN PRODUCTEN/ PRODUCT LIST===
In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen. 
* Papier/ Paper *
Scheurkalendarpapier

*Overig/Rest*
Lijm
Tim Holtz Paper Trimmer

10 opmerkingen:

  1. Wat een werk zeg maar een heel leuk resultaat Emma!
    Fijne dag en lieve groetjes, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooi geworden Emma, en heel veel uurtjes werk maar dan mag het resultaat er ook zijn!!
    Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad zijn ze veel uurtjes. Het is wel leuk om te doen terwijl tv "kijken" (luisteren, heehee), of zoiets. :)

      Verwijderen
  3. Wat een mooi resultaat, ik zie ze al in verschillende kleuren als versiering bij een verjaardag. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoi Emma
    Wat een mooie dahlia bloem heb je gevouwen als je ze van verschillende kleuren maakt kun je een feestje versieren!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Martha! Dat is inderdaad in goede idee!

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===