zaterdag 1 juni 2019

Aankondigingen & Enveloppen boekje deel 1

Hoi Hoi, afgelopen week heb ik geen blogbericht of filmpje gemaakt. We waren (trouwens nog steeds) bezig met verandering van de webwinkel. We maken dit meer gebruiksvriendelijk. Ook gaan we binnenkort van start met hobbykits. Meer over de kits op een later moment. 

Ook zijn er andere veranderingen die spelen. Danielle was voor het laatst en we wensen haar veel plezier en succes met wat ze gaat doen. We missen haar nu al. Maar voor degenen die haar graag willen blijven volgen, kan dat op haar eigen blog

Verder hebben we een gast auteur die zich heeft aangesloten bij ons design team. Rosita Egelmeer-Goossens werkte voorheen voor OLBA, een bedrijf voor hobbyproducten. Als gevolg van haar gezondheid, gaat dit allemaal op Facebook gebeuren en komen er helaas geen blogberichten van haar hier te zien. Dit kan wel zo zijn dat ik dit namens haar plaats.

Voor de komende drie weken ga ik iedere week een stukje uitleggen van een enveloppen boekje. Vandaag leg ik uit hoe je de kaft en harmonica binding kunt maken. 



Dit project kan zo makkelijk of moeilijk zijn als je zelf wilt. Voor mijn uitleg maak ik de makkelijkste, zodat ook beginners dit kunnen volgen. Het gedeelte wat ik je vandaag laat zien is vrij makkelijk maar je heb enige geduld en tijd nodig. Inclusief voorbereiding kan de kaft en binding je ongeveer anderhalf uur bezig houden. Let er ook op dat je veel dubbelzijdige tape nodig hebt. 

=== Close-up Foto's ===

Mijn concept is nog niet helemaal af.  Er moet nog veel aan gebeuren. Iedere week zie je wat ik eraan heb gedaan.

De kaften van beiden boekjes zijn gemaakt van een doos die anders ergens bij een milieustraat zou belanden. Dus kan je ook goed bezig zijn met recycling van oude doosjes, of hard karton. Denk bijvoorbeeld aan de harde achterkanten van designer papier, ontbijtpap dozen, alsook verpakkingsmateriaal. 

Achterkant Concept
Het belangrijkste is dat het papier op elkaar inspeelt. Dus de opmaak is wat het boekje maakt of breekt. Voor mijn concept heb ik kleuren gekozen met groen, rood en oranje tinten met een tikje wit en zwart erbij.

Ook heb ik voor mijn concept 6 pagina's gemaakt, maar met de maten die ik gebruikte was het net te groot. Het probleem is wel op te lossen, maar zelf vind ik het niet mooi. De maten blijven hetzelfde maar ik heb twee pagina's minder gemaakt in mijn uitlegvoorbeeld.

Voor en binnenkant Concept
Voor mijn uitlegvoorbeeld heb ik ook aardse kleuren met zwart en een tikje rood gebruikt.

Achterkant Uitleg voorbeeld
Hier zie je de harmonica binding dichterbij. Ook kan je zien hoe ik het doen in mijn filmpje verderop in mijn bericht.

Binnenkant Uitleg voorbeeld

Al wat je moet onthouden met de harmonica binding is dat je een bevestigings tab nodig hebt om over te lopen naar de voor- en achterkant alsook een platte entree van dezelfde maten als de rillijnen die volgen.  Ik werkte op de formule van 3 cm tab en 2 cm scoren. Daarnaast is de formule als volgt:

Het vouwen ervan is ook makkelijk te onthouden. Tab (onder),  Entree (onder), bevestiging tab (boven). De daarop volgende lopen allemaal twee keer onder  en een keer boven. Dit is best moeilijk om het zo uit te leggen daarom heb ik het uitgelegd in mijn filmpje. 

=== Filmpje ===



Heb je ook al een enveloppen boekje gemaakt? Welke binding methode gebruikte je?

Fijn weekend!!

             Carina Veling


===LIJST VAN PRODUCTEN/ PRODUCT LIST===

In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen. 

* Papier/ Paper * 
Cardboard doos
Craft karton 
Zwart karton

Designpapier 

*Overig/Rest*
Dubbelzijdige tape
Plak tape
Mesje
Schaar

Lint

6 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Sandie
    weer een leuk idee om zo een workshop te maken, het is weer erg duidelijk, wellicht ga ik me er ook eens aan wagen!
    Ben benieuwd naar het vervolg!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sandie, mooi boekje ga je maken,ben benieuwd hoe het verder gaat!
    Fijn weekend en lieve groetjes, Wilma x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Sandie, zoals altijd weer mooi uitgelegd.
    Kan niet wachten op je volgende delen. :)
    Liefs Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Sandie, waar kan ik deel 2 vinden van de enveloppen boekjes? Ik begin net met deze hobby, en dit deel ontbreekt.
    Gr. Carole

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===